Linda Odén

246510_10150925648927410_98062189_nJag heter Linda Odén och sedan 1999 lärare jobbar jag som lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska. På enligto.se bloggar jag om böcker, på ordklyverier.se om mitt lärarjobb. Jag har skrivit en lärobok i engelska som heter All In, den gavs ut av Liber förlag 2012.

Läsning är min passion och utan läsning vore mitt liv mycket fattigare. Med jämna mellanrum höjs rösterna för en gemensam kanon, en lista på littterära verk som alla bör läsa. Egentligen är jag skeptisk till en sådan lista. För mig hör tvång och läsning inte ihop.Läsning ska handla om upplevelser och glädje.Samtidigt förstår jag tanken på en gemensam kanon och jag har fått i uppgift att berätta om tre texter jag tycker ska ingå i en sådan. Efter mycket fundering har jag kommit fram till följande:

9789174290936Jag är svag för Hjalmar Söderberg och skulle säga att han är en av de bästa författarna någonsin i svensk litteraturhistoria. Egentligen tycker jag bäst om Den allvarsamma leken, men när det kommer till elever vill jag hellre lyfta fram Doktor Glas.Anledningen är att det är en roman fylld av moraliska dilemman, där det finns en hel del att diskutera. En kort, men innehållsrik roman som på många sätt är tidlös.

Min andra bok är en mycket mer modern sådan och en dessutom en bok som vänder sig till ungdomar. Sms från Soppero är första delen av en serie av Ann-Helén Laestadius om Agnes som är till hälften same. Här möter 29684247_O_2vi på ett rättfram och informativt sätt en minoritetskultur som alla borde få veta mer om. Därför är detta en bok som alla skolelever borde läsa. Författaren är dessutom en utmärkt föreläsare.

Och slutligen vill jag lyfta fram min absoluta favoritbok nämligen Mina drömmars stad  av Per Anders Fogelström. En bok som behöver introduceras med försiktighet till dagens ungdomar, då den inte är helt lättillgänglig. Jag tror dock att det9789100123758 är en bok som kan lära oss om ett Sverige som inte längre finns och som kan läsas i skuggan av det samhälle som vi lever i nu. Det handlar om utanförskap, om fattigdom och om vikten av att hitta glädje i det lilla. Något som är ständigt aktuellt.

2 tankar på “Linda Odén

  1. Pingback: Mitt kanonbidrag - enligt O

  2. Pingback: » Mitt kanonbidrag Ordklyverier

Lämna en kommentar