Kristoffer Triumf

Kristoffer Triumf har Sveriges bästa podcast, Värvet (en förstaplats som han delar med Filip & Fredrik) och jag har följt honom nästan ända från början av den resan. Då kommer jag ihåg att han hade femhundra-nånting följare på Twitter, idag har han över 19.000. Alltså en starkt lysande förebild för mig som ny tar mina första, stapplande steg på vad jag hoppas kommer att bli en rolig och hyfsat inkomstbringande karriär inom böcker, media och bloggande. Här kommer hans bokrekommendationer.

kristoffer+triumf+SNNOCC88JEtriumfJag heter Kristoffer Triumf, kommer från Strängnäs, är född den 1 mars 1974 och har jobbat med TV, på restaurang och på flertalet reklambyråer. Idag är jag mest upptagen med att göra min podcast, Värvet. 

Torbjörn Flygt: Underdog. Trots att Flygt är tio år äldre än jag, träffade den här helt rätt hos mig. Jag älskar Malmö, men min idealiserade bild av den stad jag hade några av mina viktigaste år i, de mellan 19 och 23, nyanserades i den här mästerliga romanen. En fantastisk bok. 

13044453_O_4Jonathan Safron Foer: Extremt högt och otroligt nära. Mind blown. JSF ritade i min bok om kartan för hur man överhuvudtaget kan skriva en roman. Sen grät jag floder till den rätt ostiga filmatiseringen också men boken är oklanderlig. 

Gellert Tamas: Lasermannen – en berättelse om Sverige. Jag har levt mitt liv med skygglappar, det är på något sätt som om mitt inre – eller mitt universum – fått ta den plats som många andra använder till nyheter och att höja blicken. Med den berättelse om vårt land som Lasermannen utgör går inte att värja sig mot. Ett skolboksexempel i journalistik. 

Åsa Linderborg: Mig äger ingen. Även här en berättelse om, för att låna av Tomas Andersson Wij, landet vi föddes i. En väldigt vacker och sorglig uppväxtskildring, som om den ingår i en kanon kan ge en inblick i en värld som är verklighet för väldigt många. 

Kommentera

